نماد شناسی اسب بالدار در ایران باستان (مطالعه موردی مهری از موزه بوعلی سینای همدان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فرهنگ و زبانهای باستانی/پژوهشکده زبانشناسی کتیبه ها و متون/پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

2 گروه زبانهای باستانی و متون کهن/پژوهشکده زبانشناسی کتیبه ها و متون/پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

چکیده

یکی از نقوش به جا مانده بر مهرهای ساسانی نقش اسب بالدار است که پیشینه آن در ایران بسیار قدیمی تر از دوران ساسانی است و به قرن 10 یا 9 ق.م برمی‌گردد. در ابتدا تصویر اسب بالدار را نشان از مرکبی برای حمل روح درگذشتگان می‌دانستند که مفهوم آن به مرور زمان تغییر و جنبة اسطوره‌ای می‌یابد. وجه اشتراک افسانه‌‌های متفاوت درباره خلقت این موجود ترکیبی در تمدن‌های مختلف، ارتباط اسب بالدار با عالم ماورایی و ایزدان است. علیرغم تفاوت‌ها در افسانه‌های پیدایش اسب بالدار اما در آثار مختلف هنری، شباهت‌های زیادی وجود دارد. نقش اسب بالدار پشت سکه‌های یونانی، رومی و بعضی از سکه‌های اشکانی و روی مهرهای ساسانی آمده است. در ایران اسب بالدار به عنوان یکی از جلوه‌های ایزدان تیشتر و بهرام و به عنوان حمل کنندة گردونة مهر در دین زردشتی بوده‌است. پرسش های این پژوهش عباتند از : تاثیر ایران در انتقال درون مایة اسب بالدار چیست؟ ارتباط میان نقش اسب بالدار با باورهای دینی و اساطیری چیست؟ بر اساس فرضیة این پژوهش اسب بالدار از ایران به تمدن‌های همسایه راه پیدا کرد و در دورة ساسانیان، نقش آن بیشتر بر روی مهرها و گاهی بر روی پارچه ها و ظروف استفاده شد که تاثیر باورهای دینی بر هنر را نشان می‌دهد. مطالعات انجام شده بر مهرهای کتیبه‌داری که حاوی نقش اسب بالدار هستند، حاکی از آن است که نقش این اسب بر روی مهرهای موبدان کاربرد بیشتری داشته است. پژوهش فوق به روش تاریخی- توصیفی وبه شیوه گردآوری مطالب کتابخانه‌ای انجام شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Symbology of the Winged Horse in Ancient Iran (a case study: A Seals from Buali Sina Museum in Hamedan)

نویسندگان [English]

  • Katayoun Fekripour 1
  • Fariba Sharifian 2
1 Department of Ancient Iranian Culture and languages/ faculty of Linguistics, inscriptions and texts/Research center of cultural heritage and tourism
2 Department of Ancient Iranian Culture and languages/ faculty of Linguistics, inscriptions and texts/Research center of cultural heritage and tourism
چکیده [English]

Pegasus is one of the hybrid creatures whose motif has been seen on Sassanid seals, But its history in Iran is much older than the Sassanid period and goes back to the 10th or 9th century. Apparently, in the beginning, the ancients considered the image of a winged horse to be a symbol for carrying the souls of the deceased, whose meaning changed over time and acquired a mythological aspect. Although the legends of the origin of the pegasus are different in each civilization, there are many similarities in the branch of art. On the back of Greek, Roman and some Parthian coins, the winged horse is mostly seen at a gallop and on Sassanid seals is generally seen with one raised leg. In Iran, the winged horse has been one of the manifestations of the gods Tishtar and Bahram and as a bearer of the Mehr wheel in the Zoroastrian religion. This research aims to answer these questions:

What has been Iran's impact on the transfer of pegasus horses? And what is the relationship between the motif of the winged horse and the religious and mythological beliefs? According to the hypothesis of this research, the pegasus horse was introduced from Iran to neighboring civilizations such as India, China and Greece, and in the Sassanid period, which is the peak of Zoroastrian religion in Iran, its role was mostly used on seals and sometimes on textiles and dishes, which show the influence of religious beliefs on art. Studies on inscription seals that contain the motif of the winged horse show that the motif of this horse was more used on Mobadan (priest) seals. This research was done in a historical-descriptive way and library materials collection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pegasus
  • Seal
  • Mythology
  • Greek
  • Sassanid

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 09 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 06 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1402